Maand 1 is volbracht - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jamie Horst - WaarBenJij.nu Maand 1 is volbracht - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jamie Horst - WaarBenJij.nu

Maand 1 is volbracht

Blijf op de hoogte en volg Jamie

07 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

De afgelopen twee weken stonden in het teken van mijn stage. Wennen aan de instelling, wennen aan de manier van werken en denken. Helaas is het nog steeds wennen voor mij. Het valt me nu al zwaar te bedenken dat deze kinderen over vier maanden alweer zonder ons moeten. Ze hebben zoveel liefde en aandacht nodig, maar moeten ook gecorrigeerd worden. Ze moeten weten waar ze aan toe zijn. Ik probeer zoveel mogelijk liefde te geven, maar ze ook te corrigeren waar mogelijk. Zien dat de zuster dat op een andere manier aanpakken, maakt mij verdrietig. In hoeverre gaat mijn verblijf echt wat toevoegen aan de werkwijze van de zusters? Gaan ze het echt overnemen en ermee verder wanneer ik weg ben?

De dag van de Revolutie is geweest. Voor de geschiedenis liefhebbers: de dag waarop militairen een staatsgreep pleegde onder leiding van de huidige president Desi Bouterse. Dit is een nationale vrije dag, dus alle kinderen waren vrij. Deze werden in het speelkamertje gestopt met zijn allen, met ons erbij. Ze mochten een film kijken. De film die uitgekozen werd vond ik absoluut niet goed. In Nederland was deze sowieso 18+ geweest. Grof taalgebruik, lichaamsdelen die gegeten werden door piranha’s en seks. Ik dacht de discussie gewonnen te hebben, totdat iemand aan de directrice had gevraagd of ze die film mochten kijken. Zij keurde het goed, ik stond machteloos. Zat ik daar met een meisje van drie op mijn schoot. Zij te genieten, ik wegkijkend. Het was een halve horrorfilm en dat vind ik doodeng. Bizar, dat deze kinderen er zo van genoten.

De tocht naar de Vreemdelingenpolitie was even zoeken. Van te voren allemaal netjes aangekleed. Okselmouwtruitjes (hemdjes dus), slippers en korte broeken zijn verboden. Warm ingepakt de fiets opgesprongen. Het eerste gebouw was het Ministerie voor Binnenlandse Zaken. Als we even hadden opgelet, hadden we gezien dat we de enige blanken in het gebouw waren. We zaten dus verkeerd. Het gebouw van de Vreemdelingenpolitie ziet er namelijk uit als een enorm appartementencomplex. Eenmaal binnen, waren we alsnog aan de verkeerde kant. Deze meneer zei tegen mij: “Ja, ik heb jou vorige week aangesproken. Jij woont daar en daar, toch?”. Ietwat verbijsterd bevestigde ik zijn verhaal. We worden in ieder geval goed in de gaten gehouden!

Tussen de stage weken door was er ook nog tijd voor een feestje! Eerst een uur flink gefeest op de partybus. Onbeperkt drinken! De borgoe (Surinaamse rum) smaakte mij prima. Er gingen ook ‘red cups’ rond met een, voor mij, onbekend drankje. Ik dacht dat het limonade was en vroeg me ook af wie dat in godsnaam ging drinken. Floor (huisgenootje) gaf mij het advies er was borgoe doorheen te gooien. Niet te pruimen! Om mijn leuke beker te bewaren, heb ik het goedje uit de bus gegooid. De rest van de avond is redelijk wazig voor mij, want het liep niet erg goed af. De volgende, hele brakke, ochtend werd mij even verteld dat de “limonade” zogeheten ‘Palm’ was. Een soort rum, met 90% alcohol. In Nederland mag het niet eens verkocht worden in die hoedanigheid. Toch fijn dat ik dat ging mixen met borgoe.

Gelukkig heb ik twee dagen daarna ultiem kunnen genieten aan het zwembad. Mega vakantie gevoel. De weekenden worden ook al standaard "mini-vakanties" genoemd.

Mijn benen zijn nog steeds een “krentenbrood”. Ik word zelfs op straat aangesproken door mannen met: “Waaaaaauw, zijn dat allemaal muskieten?”. Een man in de winkel schreeuwde hard: “Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit, dat is niet normaal!!”. Oké allemaal, super bedankt. Ik vond het zelf ook al lelijk en nu dus nog erger. Ik heb even geteld en mijn linker onderbeen telt 34 muggenbulten.

Een tip van de andere vrijwilligers was om gewoon te bluffen dat je een vriend hebt. Zij maken er dan zelf van dat je getrouwd bent. Anders gaan ze je continu versieren. Zelfs de directrice zei dat we maar een Surinaams schatje moesten zoeken. Dus bij deze: ik ben getrouwd! Moet zeggen dat ik me niet anders voel als getrouwd zijnde, dan dat ik me gister voelde. ;-)

Ik proost op het zonnige, getrouwde, Surinaamse leven en ga zo wat dansjes maken in Havana Lounge. Life is good!

  • 07 Maart 2014 - 08:25

    Noëlle Ter Horst:

    Hahahaha! Leuk leuk leuk weer! Maand 1 zit we op, nog 4 te gaan!


    Xxxx je zus

  • 07 Maart 2014 - 11:47

    Jantine:

    Hahahaha, ik zag de opmerking: oke allemaal super bedankt allemaal, ik vind het zelf al erg en nu alleen maar nog erger. Ik wilde hem liken, maar dat kan niet.

    Groetjes aan de rest James!

  • 07 Maart 2014 - 11:57

    Angelika Ter Horst:

    Wat een timing Noelle zei gister nog: het wordt tijd voor een reisverslag!
    Is er daar geen smeermiddeltje voor de muggen te koop? Een wat zo stinkt dat ook gelijk de mannen je niet meer zien? Ik ben gister al ff onder de zonnebank gegaan zodat ik niet gelijk verbrand nu ook maar op jacht naar een muggen spul.
    En wat betreft de kindjes overspoel ze maar met liefde dat zullen ze nooit vergeten!
    Groetjes en tot over twee weekjes

  • 07 Maart 2014 - 17:35

    Frans Ter Horst:

    Jow Jamie

    Weer een super mooi verslag laat die kerels maar waaaauw roepen en anders zeg je maar
    dat het heel besmettelijk is ha ha .
    En wat mama al schreef geef ze maar een boel liefde die kids .
    Verder doorgaan met plezier maken vooral die korte vakanties .

    Groetjes dadycool xx

  • 07 Maart 2014 - 20:16

    Monique :

    Hoooooi James,

    Leuk verhaal en stom zeg dat jij met een kind van drie op schoot zo'n film zit te kijken! Wat is dat voor een directrice? Misschien moet je moeder wat films meenemen, ik heb er nog wel wat liggen.

    Geniet ze en groetjes van ons.

  • 07 Maart 2014 - 20:28

    Dana:

    Hoi Jamie!
    SRS? Een klein kindje geniet van een horrorfilm?
    Dat is wel echt erg
    En dat die zusters dat goed vinden....
    Ik hoop dat je plezier hebt in Suriname
    Groetelz Dana

  • 09 Maart 2014 - 19:36

    Daphne:

    Hey Jamie,

    Ook wij zijn inmiddels verslingerd geraakt aan je verhalen. Echt super om te lezen!
    Groetjes Olli, Daphne en Noortje

  • 09 Maart 2014 - 20:54

    Kim Verheij:

    Jow Jamie,

    Best een heftig verhaal. Pas op met die foute drankjes, spreekt moeders Verheij!!
    En die lieve kleine kindertjes lekker verwennen maar! James, have a lot of fun en we wachten weer op een nieuw verslag!

    Groetjes Kim

  • 11 Maart 2014 - 14:46

    Lucy:

    Hallo jamie ik heb je gisteren een mail toegestuurd,
    maar onder het derde verslag, in plaats van de vierde,
    het is dat je het weet.
    stom he` gr lucy..

  • 13 Maart 2014 - 15:06

    Yvonne:

    Hoi Jamie,

    Weer een super mooi verhaal,fijn dat het zo goed gaat allemaal.
    Pas wel op met die rot drankjes.
    Verder heel veel plezier,en geef de kindjes maar een dikke knuffel van mij.
    Groetjes Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Actief sinds 11 Feb. 2014
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 21698

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Paramaribo & Willemstad

Landen bezocht: