Hoogbezoek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jamie Horst - WaarBenJij.nu Hoogbezoek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jamie Horst - WaarBenJij.nu

Hoogbezoek!

Blijf op de hoogte en volg Jamie

04 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo, dat is alweer eventjes geleden dat ik voor het laatst iets heb gepost. De vorige post eindigde met mijn nieuwsgierigheid naar Holi Phagwa. Jezus, dat was echt een gigantisch feest! Het mooiste vond ik dat iedereen hetzelfde feest met elkaar vierde. Blank, zwart, Aziatisch of Hindoestaans. Iedereen werd onder de phagwa gegooid en danste met elkaar. Bij thuiskomst was het wel een hele kunst om alle kleurtjes weer van ons lichaam te krijgen. Naar een week was ik weer schoon. Een huisgenootje loopt nog steeds met roze haar rond. Ik vind het om te gieren, maar kan me voorstellen dat ze het verschrikkelijk vind!

22 maart naar Zanderij gegaan om Joyce weg te brengen en mama en oma op te halen. Leuk om ze weer te zien! Ze hadden het meteen heel erg warm, precies mijn reactie toen ik net het vliegtuig uit was. Samen met hen naar het guesthouse gegaan. Zondags al wandelend door het centrum gelopen en meteen een rondleiding door Fort Zeelandia gedaan. Via de Palmentuin naar een restaurantje voor een lunch. Daarna hebben ze bij ons thuis gekookt en gegeten. Het huis vonden ze eigenlijk maar niets en ze konden zich de heimwee naar hygiëne dan ook helemaal voorstellen.

De eerste week van hun verblijf liep ik gewoon stage. Yvette en ik zijn mee geweest naar de directeur van een school. Wauw, dat gaat er heel anders aan toe. Maar wat nam deze beste man ons serieus en hij heeft ons toestemming gegeven om te gaan observeren in klassen. Ik ben super benieuwd, want het onderwijs is hier totaal anders dan in Nederland.
De laatste dag van deze week zijn mama en oma een kijkje komen nemen op stage. Ze waren behoorlijk onder de indruk. Vooral ook omdat ze een opstootje meemaakte. Een kind kreeg een flinke lijfstraf en dat liet ons allemaal niet in de koude kleren zitten. Ik kreeg het idee dat de anderen zusters het een beetje wilde verbloemen, maar zo hebben ze precies gezien wat wij wekelijks meemaken.

Gelukkig hadden we de tweede week vakantie! Deze begonnen we met een citytrip door Paramaribo. Daphne en Amy gingen mee met mama, oma en mij. Veel dingen gezien en te weten gekomen die ik nog niet wist. Ook voor het eerst een kokosnoot gedronken! Gebruikelijk is om deze door het midden te slaan om hem uit te lepelen. Wanneer deze recht door het midden wordt geslagen dan voorspelt dat de geboorte van een jongen en wanneer deze scheef wordt geslagen wordt het een meisje. Over een aantal jaar zal blijken of de kokosnoot gelijk krijgt, want mijn eerste kind zal dus een dochter worden!

Voor de zondag hadden we de Cynthia McLeod boottour geboekt. Zij is bekend van onder andere het boek “Hoe duur was de suiker”. Helaas werd de tour door iemand anders gegeven. Ondanks dat het interessant was en vooral de stoppen op de plantages de tour maakte, vertelde de vrouw monotoon. Ik was dus vaak in gedachten verzonken en niet heel erg veel aan het opletten. Een stop bij de plantages Rust & Werk en Frederiksdorp zorgde voor de hoognodige afleiding. Even kunnen relaxen in een hangmat en ik heb besloten dat ik er één mee ga nemen naar Nederland. Zooooo relaxed!

Van de week was ook mijn eerste meerdaagse trip. Samen met Yvette, mama en oma zijn we naar Galibi geweest. Dit is een plek waar je reuzenschildpadden kan spotten die midden in de nacht eieren leggen. Naar twee uur in de bus gezeten te hebben naar Albini, konden we daar overstappen in een bootje. Twee mensen voor en twee mensen achter. Zo’n twee uur hebben we hierin gezeten over de rivier. Ondanks dat we een poncho aanhadden, waren we alsnog doorweekt. De plek maakte echter alles meteen weer goed: wauw! Een klein paradijs. Het was een uitgestrekt dorpje met ongeveer 800 inwoners. Nadat we hier een rondleiding hadden gekregen en hadden gegeten, konden we ons klaarmaken. Om 20:00 vertrokken we gewapend met poncho en hoofdlampje richting Galibi. Weer ruim drie kwartier in een klein bootje in het donker de rivier op. Aangekomen bij het strandje gingen de gidsen zoeken. Ze lieten ons achter, wat ik persoonlijk niet zo fijn vond want het was best eng in het donker. Gelukkig waren er twee avonturiers mee met een infraroodcamera. Zij hebben de boel in de gaten gehouden. We hebben natuurlijk ook de schildpadden gezien. Wat een gigantische beesten! Niet normaal. De eitjes lijken op gepelde gekookte eieren.

Terug bij de accommodatie gingen de oordoppen meteen in. We deelden een kamer met zijn vier en oma snurkt maar een heel klein beetje heel erg hard. Yvette en ik spraken af als één van ons wakker werd, mochten we de ander wakker maken en dan gingen we wel buiten slapen. Naar één uur was ik al wakker, maar Yvette wilde blijven liggen. Zat ik daar buiten op een campingstoeltje. Na kikker nummer vier en reuze sprinkhaan nummer twee, kon ik het niet meer aan en ben ik naar binnen gevlucht. Daar sliep ik tot 04:00 en toen kon ik het niet meer uithouden met het gesnurk. Ik verzamelde mijn spullen om definitief buiten verder te slapen. Yvette werd er ook wakker van en ging gezellig mee. Lagen we dan: op plastic strandbedjes aan de zee in the middle of nowhere. Nog geen half uur later voegde mama zich bij ons, haha.

Eerlijk is eerlijk: het was gaaf om onder de sterrenhemel te slapen. Rond 06:00 begon het te regenen en zijn we toch maar naar binnen gegaan. Daar heb ik oma gewoon tien keer wakker geroepen om haar te laten stoppen. Toch nog wat uurtjes slaap kunnen pakken! Dag twee gingen we naar Frans-Guinea. Dat behoord tot Europa en dat merk je. Buiten het rechts rijden, met euro’s betalen en dat ze er Frans spreken is het er ook gewoon een stuk netter en zichtbaar rijker. Leuk om te zien!

Gister waren we rond 17:00 terug in Paramaribo. Na een paar uurtjes te hebben bijgeslapen door de gebroken nacht, zijn we wezen stappen in Havana. Dit was weer genieten, want wat kunnen de mensen hier super goed dansen!!

Nu ga ik me klaarmaken voor de laatste avond met mama en oma. We gaan zo uiteten op Blauwgrond (Javaans) en een wijntje doen! De twee weken zijn echt voorbij gevlogen. Dat betekend dus ook al dat ik hier nu twee maanden verblijf. Bijna op de helft! Time flies when you’re having fun.

  • 05 April 2014 - 07:36

    Frans Ter Horst:

    Weer een super verhaal James , de tijd vliegt inderdaad .
    Dat met Oma is toch wat ( had je vorig jaar in Turkije ook al last van )
    Hoop dat je het heel leuk vond met mama en oma ,maar aan alles komt een eind
    en komen ze mij weer lastig vallen ha ha .
    Ben zeer benieuwd naar de foto's want wat genieten jullie daar , ben best wel een
    beetje jaloers , achteraf toch wel een beetje spijt dat ik niet ben meegegaan .
    Nou nog veel plezier en we horen elkaar .

    xx daddycool

  • 05 April 2014 - 08:02

    Noëlle Ter Horst:

    Hey zussie,

    Weer een super verhaal! Wat maken jullie leuke dingen mee zeg! Ik deel papa's gevoel.... Heb ook best een beetje spijt als ik dit allemaal hoor!

    Just continue havin' fun and time will fly!

    Xxxxxx dikkelebber van je she

  • 05 April 2014 - 12:23

    Monique En Dana :

    Hoi Jamie,

    Als oma bij ons sliep in Harderwijk dan mocht zij niet eerder naar bed dan ons. Want als je eenmaal slaapt dan heb je niet zo'n last van haar gesnurk ha ha. Jullie hebben wel veel gelachen en gezien zo te lezen. Wat goed dat je een week vakantie had!

    Groetjes Monique en Dana

  • 06 April 2014 - 18:46

    Angelika:

    Hoi Jamie,

    Ik Ben alweer thuis Home sweet home!
    Beetje jammer dat hier het mooie weer weg is. En dat ons keesje mij zo voor bij liep ;-(
    Maar ik heb een mooie tijd gehad bij jou in Suriname veel gezien hele mooie dingen maar ook minder leuke dingen die we maar zo gauw mogelijk gaan vergeten.
    Zou best nog weer terug willen om nog meer dingen te kunnen gaan bekijken! Maar ik hoop dat juliie nog veel mooie gezellige dagen samen mogen beleven. En voor jullie allen nog veel plezier met de kindjes toegewenst.

    Groetjes

  • 09 April 2014 - 12:01

    Lucy:

    Ha die Japie, wat fijn dat jullie samen zoveel hebben gezien.
    nou mama en oma dit allemaal gezien hebben, kunnen jullie er samen over praten,
    en dan weet je waar je het over heb, want vaak kunnen de mensen er geen voorstelling van maken.
    ik heb vaak aan jullie gedacht van hoe zullen ze het hebben,en wat ze allemaal zien .
    nou en dat is heel wat geweest zo te lezen.
    Heb oma nog contact met Bouterse gehad??????want die wilde ze wel versieren,ha ha ha
    Nou kees zal het wel fijn vinden dat mama weer thuis is,maar hij heeft het ook goed gehad,
    bij tonnie&mariet. lekker de hele dag door de grote tuin rennen.
    Hier in s-Heerenberg is verder alles o.k. Noortje groeit als kool en is aardig bij de hand,
    het is een schatje, (en soms een katje) die laat zich later niet het kaas van het brood eten.
    (precies oma) ha,ha,ha. nou jamie dat was het weer zo een beetje.
    tot het volgende schrijven.
    groetjes ook van Andre` xxxx lucy..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Actief sinds 11 Feb. 2014
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 21697

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Paramaribo & Willemstad

Landen bezocht: